Om föreningen

Società Dante Alighieri är en förening med fäste i Rom på Piazza Firenze. Föreningen bildades i Italien, i juli 1889, och blev uppkallad efter Dante Alighieri (1265-1321), pre-renässansdiktaren från Florens och författaren till La Divina Commedia ”Den gudomliga komedin”. Dante anses vara det moderna italienska språkets fader. Föreningen, La Dante, har syftet att främja italiensk kultur och det italienska språket runt om i världen. Idag finns föreningen i mer än 60 länder. Över 450 underavdelningar finns spridda, i nästan alla världsdelar, ofta flera stycken i samma land. Alla som är medlemmar i La Dante kan vara med på möten var som helst i världen.

Där det finns Italienska Kulturinstitut är samarbetet med La Dante gott. La Dante är en ideell, religiöst och politiskt obunden förening utan vinstintresse. Verksamheten syftar till ökad spridning av kunskap om det italienska språket och den italienska kulturen.

I Stockholm finns Italienska Kulturinstitutet på Gärdesgatan 14 och de flesta av våra möten hålls i institutets lokaler. Där finns även bibliotek, filmbibliotek (DVD), Italienska Statens Turistbyrå ENIT, Italiens kulturattaché och direktör.

Società Dante Alighieri, comitato di Stoccolma, håller sex möten (3 på våren och 3 på hösten) per år. Det kan vara föredrag, konserter, filmer, utställningar eller annat som har med den italienska kulturen att göra.

Välkommen till den svensk-italienska gemenskapen.

Styrelse 2023

Styrelsen för Società Dante Alighieri, comitato di Stoccolma 2023

Susie de Ciutiis, ordförande, epost: susie.de.ciutiis (at)telia.com Mobil: +46 (0) 730273300

Laura Petri Schwartz, vice ordförande, epost:  laurapetri39 (at)gmail.com